Week van de knuffels en het genieten

23 augustus 2019 - Shanghai, China

Het is 2 uur in de middag en dit is het moment van rust. Marcus en Alexander liggen beiden heerlijk te slapen, Cherry is aan het koken voor ons en ik doe even niets. Heerlijk genieten van de rust in huis en lekker Netflix kijken of iets via de NPO app. Cherry kookt doordeweeks elke dag voor ons en ik vind dat echt een luxe. Ik hoef totaal niet na te denken over wat we eten, ze kan heel lekker koken en ze doet ook de boodschappen voor het eten. Scheelt heel veel tijd en ook geld want Cherry weet waar ze groente, vlees en vis kan halen voor een fractie van de prijs wanneer ik zelf boodschappen moet doen. Want boodschappen zijn hier best prijzig en vooral de westerse dingen zoals brood, kaas, muesli, boter enz.. Maar ja we zien het ook niet zo zitten om Chinees te ontbijten. Soort van rijstepap maar dan zonder smaak of noedels met groente. Niets voor ons dus ik maak lekker zelf mijn yoghurt zodat ik toch lekker muesli met yoghurt kan eten.

Afgelopen dagen waren heerlijke rustige vakantie dagen, al heb ik altijd een soort van vakantie nu ik niet hoef te werken. Marcus was weer een paar ochtenden met Cherry naar de andere compound gegaan om te spelen en ondertussen kan ik dan lekker wat doen met Alexander, of ik maak ijs of freubel wat. Ik kan echt genieten van het even niets hoeven. Natuurlijk moet ik genoeg want met 2 kleine kinderen in Shanghai gaat er altijd wel iets niet zoals je dacht en moet je genoeg. Zoals dat je dan ineens geen warm water meer hebt, koud staat te douchen en in de ochtend komt er gelukkig een mannetje om het te maken. Maar dat mannetje spreekt alleen chinees en Cherry was al weg met Marcus. Maar goed, het is gelukt en hij heeft het gemaakt en mij iets uitgelegd in het Chinees over de vloerverwarming wat ik natuurlijk niet begreep maar hij bleef het maar herhalen dus ik heb maar braaf geknikt alsof ik het begreep. Gaat vast goed.... Maar even niet hoeven werken en kunnen genieten van mijn gezin in Shanghai vind ik heerlijk. Even wat minder verantwoordelijkheid door niet te hoeven werken en genieten van mijn 2 kleine mannetjes bevalt vrij goed. Zoals Acda en de Munnik zingen, alles gaat voorbij maar eerst genieten we ervan. Nou dat doe ik want voordat ik het weet zijn de kinderen groot en wonen we weer in Nederland moet ik weer weren en zitten ze elke dag op school. Ik krijg nog regelmatig de vraag of ik mijn werk niet mis. Natuurlijk mis ik mijn werk wel eens, vooral de gezelligheid van mijn collega's en de kinderen. Maar ik mis niet alles wat er nog bij kwam kijken en helemaal niet het vroege opstaan.... Maar daar krijg je zoveel voor terug. Vooral afgelopen week. Marcus was de hele week verliefd op zijn broertje en de hele week roept hij verliefd, ah mijn broertje en geeft hem dan vervolgens een hele dikke knuffel. Nou dan smelt ik helemaal. Geef mij maar meer van dit soort dagen. Maar er zijn ook zeker dagen waarop hij het heel moeilijk vindt dat zijn broertje al kan kruipen en door zijn netjes gesorteerde autootjes banjert. Delen gaat best goed maar nog niet altijd.

Dinsdag was ik met Alexander naar een indoor playground gegaan. Als ik dat zeg dan denk je vast aan een soort Monkey Town zoals in Nederland maar nee dat was dit zeker niet. Marmeren vloeren, fancy speelgoed, soort van troonzaal waar je kon eten, kleine make-up tafels en een plek waar de kinderen hun nagels konden doen. Ook was een ballenbak met alleen maar witte ballen die Alexander helemaal niets vond. Toen ik binnenkwam moest ik echt even schakelen en denken oké zo kan het dus ook. Maar goed, we hebben even gespeeld, wat lekkers gegeten en ik heb even met wat andere moeders gepraat. Daarna ben ik weer snel naar huis gegaan en ben nu aan het zoeken naar een soort van Monkey Town. Is toch meer wat voor ons denk ik en als het weer iets minder warm is kunnen we ook weer lekker naar het park.

Mijn nieuwe hobby is ijs maken. Ik heb een ijsmachine gekocht en ik maak regelmatig ijs. Marcus vindt ijs namelijk echt heerlijk en ik probeer nu ijs van yoghurt en fruit te maken zonder (te veel) suiker. De ijsmachine begrijp ik nog niet helemaal aangezien die in het Chinees is maar tot nu toe lukt het me aardig. Ik weet nu op welke knopjes ik moet drukken om hem in de stand te krijgen waarmee ik het lekkerste ijs kan maken. En wat is er nu lekkerder dan om half 11 in de ochtend ijs te proeven.

Ook geniet ik heerlijk van het zwembad op onze compound. Regelmatig ga ik lekker zwemmen met Marcus en van de week met Marcus en Alexander en was Cherry meegekomen om te helpen. Ze houdt helemaal niet van zwemmen, zoals de meeste Chinezen en ze kan het ook niet. Maar helpen en spelen met Alexander in het pierenbad vindt ze gelukkig wel leuk. Het weer is hier nog steeds tussen de 32 en 35 graden en dat is best lekker. Ik moet nog wel steeds aan de luchtvochtigheid wennen want die is hier hoog maar het gaat steeds beter. Gelukkig is hier overal airco.

Gisteren ben ik met Mylou naar de Fake Market geweest. We gingen met de metro en ik moet daar toch nog steeds heel erg aan wennen, zo druk is het. Al zegt Maarten dat het, wanneer hij naar huis komt nog drukker is. Ik denk dan alleen maar hoe kan dat? Dan ben je echt een sardientje in een blikje. Er zijn hier nog veel toeristen, lokale bevolking die naar Shanghai komen en die hebben ook wat andere gebruiken. Zo laten ze hun kinderen op veel openbare plekken plassen maar gisteren gebeurde dit dus gewoon op het metro station, Mylou en ik hebben met verbazing toegekeken. Toen Judith hier was waren we ook al naar de fake market geweest maar toen waren er net controles geweest en konden we veel niet vinden of waren er veel winkels dicht. De sfeer die er toen hing was ook niet echt fijn maar dat was gisteren al beter. Nu waren er veel winkels weer open en heel veel namaak wordt dus achter de toonbank verkocht kwamen we gisteren achter. Je ziet namaak tassen in de winkels liggen en van achteren halen ze de namaak met ook de 'echte' namaak labels. Zo gaat het ook met de brillen, schoenen, eigenlijk alles. Maar goed, ik heb een leuke tas, nog een tas voor Judith gekocht die ze graag wilde en ik heb lenzen besteld. Ik heb gelukkig op aanraden van vrienden een opticien gevonden die ook goede oogmetingen doet. Sommige winkels daar doen het echt op een manier dat je denkt dit kan niet goed zijn.

We hebben ook weer onze paspoorten terug dus we mogen weer een jaar blijven. En volgend jaar krijgen we het nog druk want veel mensen willen langskomen maar dat vinden we alleen maar heel erg gezellig.

WeChat Image_20190819081206WeChat Image_20190819081143WeChat Image_20190819081158WeChat Image_20190819081135 WeChat Image_20190819081126WeChat Image_20190819081041WeChat Image_20190823045117 WeChat Image_20190823045231WeChat Image_20190823045237

1. Kees, Pap:
    23 augustus 2019
    Dat is weer en mooi verhaal geniet ervan en tot in Oktober
  2. Mirjam:
    23 augustus 2019
    Leuk om zo een kijkje in een ander cultuur te krijgen! Zo geniet ik ook mee!
  3. Irma den Braber:
    23 augustus 2019
    Ha Deborah, leuk om je belevenissen te lezen vanuit een heel ander stuk van de wereld. Geniet ervan ! Groetjes.
  4. Anika:
    23 augustus 2019
    Jaaaaaa volgend jaar!!! 👏👏👏 dan komen wij.
  5. Isolde Van Loveren:
    23 augustus 2019
    Hoi Debora,wat een mooi verhaal weer. Je beschrijft alles echt leuk! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. En je hebt mooie mannetjes. Alexander is één gezicht met jouw zeg! Groetjes Isolde
  6. Joyce Blokx-Langenhuizen:
    24 augustus 2019
    Nice!
  7. Joyce Blokx-Langenhuizen:
    24 augustus 2019
    Nice!
  8. Jos:
    26 augustus 2019
    Hallo Deborah. Wat een leuke verhalen en foto's om te lezen en te delen.
    Zo heb je later een prachtig blog om eens terug te lezen en allemaal herinneringen over je verblijf en de ontwikkelingen van de kinderen in China. Liefs, Jos
    Het doet me denken aan alle brieven die ik schreef toen we in Amerika zaten.
    Overigens heb je volgens mij vergeten dat je Australië ook bezocht hebt🙈