Tyfoon

12 augustus 2019 - Shanghai, China

Het is maandagmorgen, het weekend na de tyfoon. De rust is weer terug in het huis en buiten. Alexander ligt lekker te slapen en Marcus is met Cherry mee naar een indoor speeltuin bij een compound waar een vriendin van haar werkt. Die compound was de eerste die wij zagen in mei vorig jaar en ik was gelijk helemaal weg van de faciliteiten daar maar de huizen die vrij waren, waren te klein en de compound ligt niet gunstig ten opzichte van de metro. Wat niet handig is voor Maarten als hij naar zijn werk moet. Maar nu kunnen we toch gebruik maken van die leuke indoor speeltuin.

De tyfoon viel voor ons gelukkig mee. Er was heel veel regen en hele harde wind. Er waren veel huizen onder water gelopen maar wij wonen op de 11de verdieping dus geen wateroverlast voor ons. Alleen de hele dag binnen gezeten met een peuter die wilde rennen. Dus storm buiten en binnen. Zondagochtend was de tyfoon weer voorbij en zijn we even lekker naar buiten gegaan. Er waren wel heel veel bladeren en takken van de bomen gekomen en veel mensen waren dat al om 9 uur aan het opruimen. We zagen nog een paar huizen met zandzakken voor de deur maar veel mensen waren hun huizen en winkels aan het schoonmaken. Wel op de Chinese manier, namelijk met de dweil van binnen ook de stoep vegen.... ik zou een bezem pakken maar goed voor hun werkt het. Nadat we heerlijk een rondje hadden gelopen en een ijsje hadden gehaald bij de bakker kwamen we thuis met twee slapende kinderen in de wagen, heerlijk die rust.

Vorige week was een week waar we allemaal een beetje ziek waren. Ik begon de week met buikgriep en twee dagen later had Alexander dat ook. Maandagmorgen om 10 uur had ik al drie wassen gedraaid en 4 keer gedweild. Gelukkig bleef het daar bij maar de rest van de week was hij huilerig en hangerig maar afgelopen zondag wist ik waardoor. Zijn boventanden zijn door. Nu is hij weer vrolijk, eet weer goed en tijgert het hele huis door. Het liefste achter zijn broer aan die dat soms helemaal niet wil en dan met zijn speelgoed op zijn bed gaat zitten want ja dan kan Alexander er niet bij. Duurt vast niet lang voordat hij daar ook bij kan.

Op dit moment worden er nieuwe visums voor ons aangevraagd want ja we zitten hier nu bijna een jaar! Wat gaat de tijd toch snel, een jaar geleden liep ik nog met een dikke buik alles in te pakken en te regelen en vloog Maarten steeds heen en weer naar Shanghai. Kon ik mij niet voorstellen hoe het hier zou zijn en vroeg ik mij regelmatig af wat we eigenlijk toch gingen doen. Dinsdagochtend belde Maarten mij dat ik nog even bij het kantoor van onze compound een bewijs moest halen dat ik hier ook echt woonde. Ja leg dat maar eens uit in mijn beste Chinees..... (nog steeds maar een paar woorden, ik moet echt les gaan nemen). Op dat soort momenten ben ik zo blij met Cherry, onze hulp. Kinderen in de wagen en hoppa opzoek naar het kantoor en eenmaal daar uitleggen wat we nodig hebben. Ja ze konden een bewijs geven alleen hadden ze mijn paspoort nodig maar die hadden we net vorige week vrijdag aan onze agent meegegeven die het visum regelt. Na wat discussies tussen Cherry en de meneer was mijn tijdelijke reisdocument voldoende. Ik blijf mij nog steeds verbazen over de toon waarop Chinezen met elkaar kunnen praten. Het klinkt al snel bozig, alsof ze ruzie maken maar dat is niet zo. Het is hun manier van communiceren maar soms vind ik dat wel overweldigend. Maar goed, paar minuten laten had ik het papiertje en in de middag kwam de koerier het ophalen en hopelijk hebben we volgende week weer de paspoorten terug en mogen we weer een jaar blijven.

WeChat Image_20190812051031WeChat Image_20190812051038

WeChat Image_20190812050743WeChat Image_20190812050700 WeChat Image_20190812050724WeChat Image_20190812050718WeChat Image_20190812050735 WeChat Image_20190812050750

1. Anika:
    12 augustus 2019
    Of jullie visum wordt niet verlengt en komen jullie weer terug!!! Jaaaaa gezellig! 👏👏👏
    Niet hè.
    Al weer een jaar bijna voorbij, tijd gaat snel
  2. Kees, Pap:
    12 augustus 2019
    Mooi verhaal ga zo door
  3. Isolde Van Loveren:
    13 augustus 2019
    Hoi Debora,ik ben ook bij het clubje gekomen!! Hoorde vanmorgen van je mams dat je dit soet. Super leuk,ik ga het volgen!!
  4. Karel en Gerda Koper:
    14 augustus 2019
    Hey Deborah, van je pap en mam de link gekregen om je te kunnen volgen. Dat gaan we zeker doen. Leuk!!!